8 Αυγ 2013

"Τάξεις χωρίς Μουσική;" Μια επιστολή των καθηγητών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, προς τον υπ.Παιδείας

8 Αυγούστου 2013 στις 8:18 π.μ.
ΠΡΟΣ: Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: Τάξεις χωρίς Μουσική;
Κέρκυρα, 6 Αυγούστου 2013


Κύριε Υπουργέ,

Η πρόταση για αφαίρεση του μαθήματος της μουσικής από το πρόγραμμα της Β' και Γ' τάξης Γυμνασίου προκαλεί στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων έντονα συναισθήματα λύπης, οργής αλλά και φόβου για το μέλλον της Ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης και κατ' επέκταση για το μέλλον της σύγχρονης Ελληνικής κοινωνίας.

Ιδιαίτερα στην παρούσα κατάσταση της “οικονομικής κρίσης” που βιώνει η ελληνική κοινωνία, θα έπρεπε να ενισχυθεί η θέση των τεχνών και ιδιαίτερα της μουσικής στα αναλυτικά προγράμματα όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Γιατί; Γιατί η κρίση δεν είναι μόνον οικονομική αλλά μάλλον πρωτίστως είναι ηθική, συναισθηματική και οικολογική.

Είναι κρίση της ανθρώπινης ταυτότητας του σύγχρονου άνθρωπου 'Homo Diadiktyus' ο οποίος καθισμένος σε μια καρέκλα παρατηρεί παθητικά, ακίνητα και καταναγκαστικά τον κόσμο ολόκληρο πίσω από ένα γυαλί, αδυνατώντας να βρει χρόνο για να σχετιστεί με το πραγματικό του περιβάλλον.

Είναι κρίση του σώματος, που δεν έχει πλέον κίνητρα για να κινηθεί ή που κινείται αέναα, γρήγορα και άρρυθμα για την εξασφάλιση των πραγματικών ή πλαστών του αναγκών.

Είναι κρίση του πνεύματος που δεν έχει την καθαρότητα, την εμπιστοσύνη στον εαυτό ή την τόλμη να σκεφτεί δημιουργικά.

Είναι κρίση του συναισθήματος που παραμένει ανεκπαίδευτο, συμπιεσμένο ή ανέκφραστο για να ξεσπάσει κάποτε παραμορφωμένο και βίαιο.

Είναι κρίση του 'Εγώ και οι Άλλοι', όπου το άτομο βιώνοντας μια συνεχή κατάσταση απειλής, φτιάχνει παρωπίδες και συρρικνώνει τον κόσμο του στο ελάχιστο δυνατό, αποκλείωντας κάθε μορφή διαφορετικότητας και βιοποικιλότητας από τη φτωχή μικρή του φυλακή.

Σε μια τέτοια γενικευμένη κρίση, η μουσική έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει όχι μόνον ως αισθητική αγωγή αλλά και ως αγωγή και 'θεραπεία' του σώματος, του πνεύματος, του συναισθήματος και ως μέσον για την ανάπτυξη ενός διευρυμένου οικολογικού 'εγώ΄. Μια τέτοια ολιστική εκπαίδευση είναι δυνατή μόνο στο πλαίσιο μιας κοινωνίας που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ποιοτική μουσική εκπαίδευση όλων των πολιτών της.

Ο εκμηδενισμός των τεχνών στην εκπαίδευση και τη ζωή εξ' αιτίας οποιασδήποτε οικονομικής κρίσης, αποτελεί σοβαρότατο σφάλμα της κάθε πολιτείας που τον επιλέγει ως 'αναγκαία' τακτική. Ιδιαίτερα λόγω της κρίσης, σήμερα, οι κυβερνώντες την Ελλάδα, οφείλουν να αναγνωρίσουν την πολυδιάστατη σημασία της μουσικής και των άλλων τεχνών για την διάπλαση υγιών καιδημιουργικών πολιτών, ικανών να αντιμετωπίζουν και να υπερβαίνουν κάθε είδους κρίσεις. Εάν οι κυβερνώντες πραγματικά ενδιαφέρονται για ένα καλύτερο μέλλον της Ελλάδας, τους καλούμε επομένως να εξασφαλίσουν και να αναβαθμίσουν τα μαθήματα της μουσικής και των άλλων τεχνών σε όλες της τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο και Λύκειο). Αναμφίβολα, η συστηματική και δημιουργική εκπαίδευση στη μουσική και στις άλλες τέχνες ενέχει τη συμπυκνωμένη δύναμη--τον 'σπόρο΄-- για την επιβίωση και εύρυθμη αναγέννηση του σύγχρονου Ανθρώπου. Ας μην κάνουν το λάθος να την πετάξουν στα σκουπίδια.

Ιωάννα Ετμεκτσόγλου Επίκουρος Καθηγήτρια,Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ζωή Διονυσίου Επίκουρος Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Μιράντα Καλδή Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ελένη Κοκκινομηλιώτη Διδάσκουσα, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Αντρέας Μνιέστρης Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Δήμος Δημητριάδης Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Μίλτος Λογιάδης Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Έλλη Μαρία Γεωργιάδου ΕΕΔΙΠ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο ΠανεπιστήμιοΔιονύσης Μπατζάκης ΕΤΕΠ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Δημήτριος Μαραγκόπουλος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Χαράλαμπος Βασιλειάδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Έλενα Μουζάλα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Κωνσταντίνος Καρδάμης Λέκτορας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Θοδωρής Λώτης Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Παναγιώτης Βλαγκόπουλος Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ιωάννης Τουλής Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ευστάθιος Μακρής Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Αθηνά Φυτίκα Λέκτορας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Αικατερίνη Μιχοπούλου Επίκουρος Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ανδρέας Γεωργοτάς Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο